O Elegancie z Mosiny i Rzeczypospolitej Mosińskiej
Scenariusz lekcji dla klas IV-VIII na temat historii XIX w. Mosiny i jej dziedzictwa kulturowego.
Grupa wiekowa: klasy IV–VIII.
Przedmiot: historia.
Czas: 4 godziny lekcyjne (pierwsza lekcja – 2 godz., druga lekcja – 2 godz.).
CELE EDUKACYJNE:
CELE OGÓLNE:
- zgromadzenie wiedzy na temat historii XIX w. Mosiny i jej dziedzictwa kulturowego;
- kształcenie umiejętności pracy ze źródłami historycznymi i przedstawienie zdobytej wiedzy w interesującej formie lapbooka, prezentacji multimedialnej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Po lekcji uczeń:
- ma wiedzę na temat Mosiny w XIX wieku;
- rozumie, czym jest dziedzictwo kulturowe;
- buduje swoją tożsamość kulturową;
- rozpoznaje i nazywa budowle związane z historią Mosiny w XIX wieku;
- wie, jaką funkcję pełniły w XIX wieku współczesne budowle Mosiny;
- wie, że Mosina w XIX wieku była wielokulturowa i wielowyznaniowa;
- potrafi wymienić przykłady architektury neoklasycystycznej na podstawie zabytków Mosiny z XIX wieku;
- wie, jakie zawody dominowały w XIX wieku w Mosinie;
- utrwala i ćwiczy praktyczne posługiwanie się kierunkami świata;
- potrafi posługiwać się mapą;
- rozumie, że dziedzictwo kulturowe Mosiny jest wynikiem pracy nie tylko mosinian, ale też mniejszości niemieckiej, żydowskiej, które zamieszkiwały Mosinę w XIX wieku i współtworzyły jej historię i kulturę;
- rozumie pojęcia: bóżnica, kirkut, ochronka, macewa;
- poznaje określenie pochodzące z gwary poznańskiej Elegant z Mosiny;
- wie, jaką rolę odegrał Jakub Krauthofer-Krotowski w okresie Wiosny Ludów w Mosinie,
- formułuje wypowiedź poprawną pod względem merytorycznym i językowym;
- doskonali umiejętność pracy ze źródłem materialnym, ikonograficznym, kartograficznym, pisanym w zakresie analizy i interpretacji źródła;
- wykorzystuje nowoczesne technologie w zakresie korzystania z Internetu, fotografii cyfrowej, tworzenia prezentacji multimedialnej;
- doskonali umiejętność współpracy w grupie i prezentowania wyników tej współpracy.
Praca wyróżniona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Konkurs miał na celu zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Przedmiotem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli, edukatorów lub opiekunów w pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w liceach, technikach, szkołach branżowych i policealnych.