Wiedza historyczna implementowana za pomocą dzieł sztuki i twórczości
Scenariusz lekcji na szkół ponadpodstawowych, mający za zadanie przez przykłady prac polskich artystów, które wchodzą w skład naszego budującego się dziedzictwa kulturowego, przekazywać wiedzę.
Grupa wiekowa:
- szkoły ponadpodstawowe: licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I i II stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, szkoły policealne,
- II etap edukacyjny obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej (przy dostosowaniu języka, treści i zmniejszeniu zakresu wiadomości).
Przedmiot lub przedmioty:
- historia,
- polski,
- sztuka,
- plastyka.
Czas:
1 moduł to 1 godzina lekcyjna pracy z wybranym obiektem i 1 godzina lekcyjna na działania twórcze na lekcji lub jako praca domowa czy projekt na terenie szkoły.
Opracowana propozycja to od 1 wybranej lekcji (45 min.) do 6 jednostek lekcyjnych (3×2×45 min.) – z możliwością rozszerzenia cyklu o kolejne moduły lekcyjne opracowane dowolnie przez nauczycieli na podstawie wybranych przykładów dziedzictwa kulturowego według załączonej na końcu listy i linków do tych dzieł.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
- poznanie najbliższego środowiska kulturowego i specyfiki historycznej swojego kraju,
- poznanie najbliższego środowiska przez dzieci i młodzież, by w przyszłości stali się oni twórczymi, aktywnymi obywatelami swojej małej i dużej ojczyzny,
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i obywatelskiej,
- wzmacnianie integracji międzypokoleniowej, wspólnoty lokalnej oraz kształtowanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością narodową i regionalną,
- rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych, przede wszystkim w zakresie identyfikowania wartości dziedzictwa oraz zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego,
- nabywanie umiejętności korzystania z otwartych zasobów,
- wprowadzenie na lekcjach twórczego działania, które prowadzi do kreatywnego i krytycznego myślenia oraz pobudza samodzielność,
- przekazanie sposobów na współpracę międzyprzedmiotową i korelację sztuki z historią (i innymi dziedzinami).
WYKORZYSTANE METODY KSZTAŁCENIA:
- wykład,
- rozmowy,
- debaty,
- wspólne czytanie i oglądanie filmów i materiałów w sieci,
- twórczość – prace manualne,
- prace plastyczne,
- prace tekstowe,
- prace dźwiękowe.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE Z UWZGLĘDNIENIEM POMOCY MULTIMEDIALNYCH:
- reprodukcje,
- linki do wybranych materiałów w sieci – otwarte zasoby w Internecie (filmy, artykuły, dzieła sztuki),
- materiały plastyczne.
Autorka: Małgorzata Minchberg
Fot. NAC, ,,Nike“, Marian Konieczny, Warszawa
Praca wyróżniona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Konkurs miał na celu zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Przedmiotem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli, edukatorów lub opiekunów w pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w liceach, technikach, szkołach branżowych i policealnych.
Więcej o konkursie!