Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony edukacja.nid.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności.

OK,
zamknij!

Wiedza historyczna implementowana za pomocą dzieł sztuki i twórczości

Scenariusz lekcji na szkół ponadpodstawowych, mający za zadanie przez przykłady prac polskich artystów, które wchodzą w skład naszego budującego się dziedzictwa kulturowego, przekazywać wiedzę.
Fot. NAC, ,,Nike“, Marian Konieczny, Warszawa
Fot. NAC, ,,Nike“, Marian Konieczny, Warszawa
Grupa wiekowa:
  1. szkoły ponadpodstawowe: licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I i II stopnia, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, szkoły policealne,
  2. II etap edukacyjny obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej (przy dostosowaniu języka, treści i zmniejszeniu zakresu wiadomości).
Przedmiot lub przedmioty:
  • historia,
  • polski,
  • sztuka,
  • plastyka.
Czas:
1 moduł to 1 godzina lekcyjna pracy z wybranym obiektem i 1 godzina lekcyjna na działania twórcze na lekcji lub jako praca domowa czy projekt na terenie szkoły.
Opracowana propozycja to od 1 wybranej lekcji (45 min.) do 6 jednostek lekcyjnych (3×2×45 min.) – z możliwością rozszerzenia cyklu o kolejne moduły lekcyjne opracowane dowolnie przez nauczycieli na podstawie wybranych przykładów dziedzictwa kulturowego według załączonej na końcu listy i linków do tych dzieł.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
  1. poznanie najbliższego środowiska kulturowego i specyfiki historycznej swojego kraju,
  2. poznanie najbliższego środowiska przez dzieci i młodzież, by w przyszłości stali się oni twórczymi, aktywnymi obywatelami swojej małej i dużej ojczyzny,
  3. wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i obywatelskiej,
  4. wzmacnianie integracji międzypokoleniowej, wspólnoty lokalnej oraz kształtowanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością narodową i regionalną,
  5. rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych, przede wszystkim w zakresie identyfikowania wartości dziedzictwa oraz zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego,
  6. nabywanie umiejętności korzystania z otwartych zasobów,
  7. wprowadzenie na lekcjach twórczego działania, które prowadzi do kreatywnego i krytycznego myślenia oraz pobudza samodzielność,
  8. przekazanie sposobów na współpracę międzyprzedmiotową i korelację sztuki z historią (i innymi dziedzinami).

WYKORZYSTANE METODY KSZTAŁCENIA:
  • wykład,
  • rozmowy,
  • debaty,
  • wspólne czytanie i oglądanie filmów i materiałów w sieci,
  • twórczość – prace manualne,
  • prace plastyczne,
  • prace tekstowe,
  • prace dźwiękowe.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE Z UWZGLĘDNIENIEM POMOCY MULTIMEDIALNYCH:
  • reprodukcje,
  • linki do wybranych materiałów w sieci – otwarte zasoby w Internecie (filmy, artykuły, dzieła sztuki),
  • materiały plastyczne.

Autorka: Małgorzata Minchberg
Fot. NAC, ,,Nike“, Marian Konieczny, Warszawa
Praca wyróżniona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Konkurs miał na celu zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Przedmiotem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli, edukatorów lub opiekunów w pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w liceach, technikach, szkołach branżowych i policealnych.

Więcej o konkursie!