Stanisław Wyspiański – superbohater z Krakowa
Scenariusz lekcji dla dzieci (5-6 lat) o Stanisławie Wyspiańskim.
Grupa wiekowa: Przedszkole – dzieci 5- lub 6-letnie.
Przedmiot: Wychowanie przedszkolne.
Czas: Całodzienny scenariusz zajęć.
CELE OPERACYJNE LEKCJI:
- kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i przeżyć w kontakcie ze sztuką,
- poznanie postaci i dzieł Stanisława Wyspiańskiego,
- utrwalenie znajomości zabytków krakowskich,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie małej i dużej motoryki,
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
- poznanie pojęć: pejzaż, portret, autoportret, witraż, projekt,
- utrwalenie pojęć: więcej – mniej, starszy – młodszy, liczenia do 10,
- wzbogacenie słownika czynnego o słownictwo związane z tematem,
- wzmacnianie postawy dbania o środowisko poprzez wykorzystanie materiałów z recyklingu,
- rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności,
- kształtowanie umiejętności współpracy.
METODY NAUCZANIA:
- metoda projektu,
- metody czynne (samodzielnych doświadczeń i przeżyć dziecka, zadań, ćwiczeń utrwalających),
- metody słowne (objaśnienia, rozmowy, zagadki i opowiadania, tłumaczenia, polecenia, pochwały, metody żywego słowa),
- metody oglądowe (przekazu i obserwacji, organizowania sytuacji kontaktów ze sztuką).
FORMY PRACY:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- mapa Polski,
- komputer z rzutnikiem do wyświetlenia prezentacji, utworów muzycznych i filmów za pośrednictwem YouTube (wymagany dostęp do Internetu): filmy: Drone over Krakow | 4K - Krakow4u.pl: https://www.youtube.com/watch?v=EYIIn0s0itA; kaszup1, Akropolis – wizjonerski projekt Wyspiańskiego: https://www.youtube.com/watch?v=D3r3HzV6pkQ; nagranie Władysław Żeleński, Krakowiak/Cracovienne op. 47, Polska na 4 ręce, Zarębski Piano Duo: Grzegorz Mania, Piotr Różański: https://www.youtube.com/watch?v=SnSO050Iscw,
- karty pracy 1 – imię i nazwisko (załącznik 1),
- fragment „Trochę bajek o Stanisławie Wyspiańskim” (załącznik 2),
- prezentacja (załącznik 3),
- materiał pomocniczy dla nauczyciela do prezentacji (załącznik 4),
- obrazki do ewaluacji (załącznik 5),
- karta pracy 2 – witraż (załącznik 6),
- materiały plastyczne i z recyklingu: farby; kolorowe, plastikowe zakrętki; klej; pudełka kartonowe różnej wielkości; rolki po papierze toaletowym/ręcznikach papierowych.
Autorka: Katarzyna Maziarz-Górka
fot. Muzeum Narodowe w Krakowie / zbiory.mnk.pl
Praca nagrodzona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Konkurs miał na celu zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Przedmiotem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli, edukatorów lub opiekunów w pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w liceach, technikach, szkołach branżowych i policealnych.