Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony edukacja.nid.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności.

OK,
zamknij!
Zrealizowałeś projekt?
Podziel się nim. Wypełnił formularz, a my udostępnimy go na naszej stronie.
Wyślij

Konkurs na prototyp gry edukacyjnej rozstrzygnięty!

Z przyjemnością ogłaszamy rozstrzygnięcie konkursu Narodowego Instytutu Dziedzictwa!
Kontakt z organizatorem
Narodowy Instytut Dziedzictwa
fot. Narodowy Instytut Dziedzictwa
fot. Narodowy Instytut Dziedzictwa
Przedmiotem konkursu było opracowanie prototypu gry edukacyjnej o tematyce związanej z dziedzictwem kulturowym, przeznaczonej do wykorzystania przez nauczycieli, animatorów, edukatorów lub opiekunów podczas zajęć dydaktycznych dla odbiorców powyżej 13 roku życia.

Obrady jury odbyły się w składzie:
  1. Angelika Radoń – edukatorka i animatorka kultury, koordynatorka programu edukacyjnego w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie;
  2. Anna Mirska-Czerwińska – kierowniczka Sekcji Edukacji Szkolnej i Rodzinnej w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych;
  3. Katarzyna Zarzycka – Prezes Fundacji Plenerownia, historyczka sztuki, animatorka kultury, autorka wielu edukacyjnych programów i materiałów;
  4. Monika Zerek – nauczycielka Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, laureatka licznych nagród, żywo zaangażowana w rozwój edukacji o dziedzictwie;
  5. Łukasz Pogoda – Biuro Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej, odpowiedzialny za kwestie gier planszowych;
  6. Piotr Szlązak – nauczyciel historii i WOS-u, wieloletni praktyk i twórca wykorzystywanych w trakcie zajęć materiałów edukacyjnych;
  7. Sebastian Wacięga – specjalista w kwestii tworzenia, dystrybucji i rozgrywania gier, autor wielu innowacyjnych projektów gier edukacyjnych, miłośnik dziedzictwa kulturowego.

Komisja konkursowa przyznała dwa pierwsze miejsca oraz jedno wyróżnienie.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie i nadesłane projekty!

I MIEJSCE (a) – „Zainwestuj w dziedzictwo”, autorki: Agata Dąbrowska, Justyna Dominiak

Jurorzy dostrzegli unikatowość gry w następujących kwestiach:
  • gra podejmuje tematykę lokalnego dziedzictwa w taki sposób, że może być ona wykorzystywana w wielu miejscowościach,
  • fabuła gry jest dopracowana i angażująca, gracze wcielają się w wyraziste role z miejscowości – mają zarówno swoje indywidualne cele, jak i wspólne zadanie – odbudowę zabytku,
  • prototyp rozwija kompetencje w zakresie zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i opieki nad zabytkami,
  • poziom trudności gry jest optymalny dla upowszechniania dziedzictwa, a zagadnienie opracowane poprawnie pod względem merytorycznym,
  • szata graficzna jest przyjazna dla użytkownika i na wysokim poziomie,
  • element współpracy podkreśla, że dziedzictwo kulturowe jest dobrem wspólnym, a dla jego zachowania niezbędne jest wspólne działanie,
  • szereg pytań wyróżnia otwarty charakter, pozwalający na rozmowę z graczami na temat dziedzictwa, a nie tylko suche sprawdzenie ich wiedzy,
  • istniejący w grze dodatkowy element lekkiej rywalizacji, wynikający z możliwości realizacji celów postaci, w którą wciela się gracz, dla starszych graczy czyni rozgrywkę bardziej emocjonującą, wprowadzając element wyścigu,
  • wspólne działanie pomaga graczom zrozumieć wartość drogi prowadzącej do celu i podkreśla, że zwycięstwo łatwiej osiąga się poprzez współpracę,
  • wartościowym aspektem wydaje się też brak różnego rodzaju elementów penalizujących (kar za brak lub nieprawidłową odpowiedź), co zwłaszcza w przypadku młodszych graczy sprzyja dobrej atmosferze podczas gry,
  • reguły gry zostały napisane dość jasnym i przystępnym językiem,
  • cały prototyp został przygotowany bardzo rzetelnie – projekt został przemyślany, czego efektem jest atrakcyjna i estetyczna szata graficzna i dobrze dobrane elementy (fizyczne komponenty) gry,
  • zgłoszenie zawierało wszystkie niezbędne parametry techniczne, a także daje możliwość produkcji gry z dbałością o środowisko.

I MIEJSCE (b) – „Dziedzictwo”, autorki: Małgorzata Najder, Sylwia Bartłomiejczyk

Kapituła konkursowa podjęła decyzję o nagrodzeniu gry ze względu na:
  • gra zawiera dużą dawkę opracowanej merytorycznie wiedzy o dziedzictwie,
  • projekt gry zdecydowanie wyróżnia się dojrzałą i ciekawą mechaniką gry, nieopartą jedynie na sprawdzaniu wiedzy, oferującą kilka dróg do zwycięstwa,
  • połączenie mechanizmów strategicznych z możliwością sprawdzenia swojej wiedzy i drobnym elementem losowym wprowadza do gry wiele emocji i dużo możliwości kombinowania – dzięki czemu nawet osoby nieposiadające zbyt dużej wiedzy na temat historii czy architektury mogą być usatysfakcjonowane rozgrywką,
  • gra daje uczestnikom doskonałą szansę na poznanie zabytków z różnych zakątków Polski,
  • innowacyjność gry polega na zastosowaniu kilku mechanizmów – od quizów i zagadek po kombinatorykę i elementy gry strategicznej, m.in. sposoby poruszania się po mapie, tworzenie własnych zestawów chronionych zabytków,
  • przewidywalny czas gry (stała i łatwo odliczana liczba tur gry),
  • projekt jest dość starannie opracowany od strony merytorycznej – wymaga co prawda pewnych zmian redakcyjnych, wyróżnia się jednak ciekawym doborem obiektów, bogatym zasobem fotografii i zwartymi opisami obiektów przedstawionych na kartach,
  • prototyp został rzetelnie przygotowany, a proponowane elementy (komponenty) gry są ładnie opracowane, w związku z czym projekt łatwo można przygotować do produkcji.

Wyróżnienie – „Zabytkogranie”, autorki: Joanna Tomczak, Justyna Obrzut, Sonia Dimitrowa

Jurorzy zdecydowali się wypunktować przesądzające o wyróżnieniu gry kwestie:
  • najbardziej atrakcyjnym elementem projektu są prezentacje polskich miast, do zbierania których gra zachęca swoją mechaniką,
  • zawarte w grze zabytki zostały dobrze opracowane od strony merytorycznej,
  • gra wyróżnia się atrakcyjnością i estetyką projektu, zawiera ciekawe elementy w technice druku 3D i porządnie przygotowaną dokumentację techniczną,
  • projekt stosuję tradycyjną, sprawdzoną i poprawnie działającą mechanikę o niskiej barierze wejścia.