Ty się w to miasto urodził, toś ty nie obcy, toś swój, tutejszy...
Cykl lekcji o tolerancji i współistnieniu różnych grup religijnych dla szkół ponadpodstawowych.
Grupa wiekowa: młodzież licealna, młodzież technikum (15–19).
Przedmiot lub przedmioty w przypadku scenariuszy interdyscyplinarnych:
język polski, wiedza o społeczeństwie, zajęcia z wychowawcą.
Czas: od 1 do 5 godzin lekcyjnych (w zależności od decyzji nauczyciela i grupy odbiorców). Nauczyciel może wybrać tylko kilka elementów, aby zrealizować zagadnienie.
CELE OPERACYJNE LEKCJI
Po lekcji uczeń:
FORMY PRACY
ŚRODKI DYDAKTYCZNE Z UWZGLĘDNIENIEM POMOCY MULTIMEDIALNYCH
Na przykład: gry dydaktyczne, prezentacje, filmy, animacje, podkasty i inne wspierające
realizację treści zawartych w scenariuszu.
Wszystkie materiały znajdują się na padlecie pod adresem:
https://padlet.com/RafalMazur/kdbnq3s3qssbs3h7
Autor: dr Rafał Mazur
Przedmiot lub przedmioty w przypadku scenariuszy interdyscyplinarnych:
język polski, wiedza o społeczeństwie, zajęcia z wychowawcą.
Czas: od 1 do 5 godzin lekcyjnych (w zależności od decyzji nauczyciela i grupy odbiorców). Nauczyciel może wybrać tylko kilka elementów, aby zrealizować zagadnienie.
CELE OPERACYJNE LEKCJI
Po lekcji uczeń:
- wskazuje, że Polska w przeszłości była miejscem współistnienia wielu kultur,religii i wyznań,
- wie, czym jest tolerancja,
- wskazuje przyczyny zachowań wykluczających, np. antysemityzmu,
- uświadamia sobie, że człowiek jest jednostką społeczną zależną od opinii grupy,
- wskazuje, że postawa człowieka zmienia się w zależności od wielu aspektów,
- umie dyskutować o narodzinach zła,
- zna dzieła literackie i muzyczne związane z tematyką tolerancji, antysemityzmu, asymilacji,
- umie dyskutować na temat zachowań ludzkich.
- pogadanka heurystyczna,
- metoda gier i zabaw,
- metoda projektu,
- przekład intersemiotyczny,
- praca z tekstem.
FORMY PRACY
- indywidualna,
- zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE Z UWZGLĘDNIENIEM POMOCY MULTIMEDIALNYCH
Na przykład: gry dydaktyczne, prezentacje, filmy, animacje, podkasty i inne wspierające
realizację treści zawartych w scenariuszu.
Wszystkie materiały znajdują się na padlecie pod adresem:
https://padlet.com/RafalMazur/kdbnq3s3qssbs3h7
Autor: dr Rafał Mazur
fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe / nac.gov.pl
Praca nagrodzona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Konkurs miał na celu zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Przedmiotem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli, edukatorów lub opiekunów w pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w liceach, technikach, szkołach branżowych i policealnych.
Więcej o konkursie!