Studnia nieszczęścia i zaginiona pocztówka z Piły
Scenariusz lekcji o niezwykłym dziedzictwie kulturowym miasta Piła. Materiał przeznaczony dla V-VIII klasy szkoły podstawowej.
Grupa wiekowa: klasy V-VIII szkoły podstawowej.
Przedmioty: lekcja wychowawcza, historia, język polski.
Czas: 1 godzina lekcyjna.
CELE OGÓLNE:
CELE OPERACYJNE:
Po lekcji uczeń:
METODY NAUCZANIA:
FORMY PRACY:
ŚRODKI DYDAKTYCZNE Z UWZGLĘDNIENIEM POMOCY MULTIMEDIALNYCH:
Autorka: Karolina Strógarek
Przedmioty: lekcja wychowawcza, historia, język polski.
Czas: 1 godzina lekcyjna.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie świadomości na temat znaczenia dziedzictwa kulturowego,
- rozbudzanie zainteresowania materialnymi świadectwami przeszłości.
CELE OPERACYJNE:
Po lekcji uczeń:
- zna historię swojej miejscowości,
- zna tło historyczne omawianych wydarzeń,
- interesuje się materiałami archiwalnymi miasta Piły,
- dostrzega rolę przedmiotu jako wartości i dobra materialnego,
- rozumie rolę tradycji w życiu społeczności,
- rozwiązuje zagadki logiczne.
METODY NAUCZANIA:
- storytelling,
- escape room,
- układanie puzzli,
- analiza danych statystycznych,
- zapoznanie z informacjami na stronach internetowych.
FORMY PRACY:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE Z UWZGLĘDNIENIEM POMOCY MULTIMEDIALNYCH:
- laptop,
- rzutnik,
- prezentacja Genial.ly,
- w przypadku edukacji zdalnej platforma komunikacyjna.
Autorka: Karolina Strógarek
Fot. T. Graszyński, wł. Muzeum Staszica w Pile
Praca nagrodzona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego.
Konkurs miał na celu zwiększenie efektywności systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie i jego wartości, a także kreowanie w młodym pokoleniu przekonania o znaczeniu dziedzictwa kulturowego dla integralnego rozwoju człowieka poprzez tworzenie użytecznych i zgodnych z dobrymi praktykami nowoczesnej edukacji materiałów dydaktycznych.
Przedmiotem konkursu było opracowanie materiałów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli, edukatorów lub opiekunów w pracy z dziećmi i młodzieżą podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w liceach, technikach, szkołach branżowych i policealnych.
Więcej o konkursie!