Inspiracje
Zrealizowałeś projekt?
Podziel się nim. Wypełnił formularz, a my udostępnimy go na naszej stronie.
Wyślij
Konkurs na prototyp gry edukacyjnej rozstrzygnięty!
Z przyjemnością ogłaszamy rozstrzygnięcie konkursu Narodowego Instytutu Dziedzictwa!
Kontakt z organizatorem
Narodowy Instytut Dziedzictwa
Przedmiotem konkursu było opracowanie prototypu gry edukacyjnej o tematyce związanej z dziedzictwem kulturowym, przeznaczonej do wykorzystania przez nauczycieli, animatorów, edukatorów lub opiekunów podczas zajęć dydaktycznych dla odbiorców powyżej 13 roku życia.
Obrady jury odbyły się w składzie:
- Angelika Radoń – edukatorka i animatorka kultury, koordynatorka programu edukacyjnego w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie;
- Anna Mirska-Czerwińska – kierowniczka Sekcji Edukacji Szkolnej i Rodzinnej w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych;
- Katarzyna Zarzycka – Prezes Fundacji Plenerownia, historyczka sztuki, animatorka kultury, autorka wielu edukacyjnych programów i materiałów;
- Monika Zerek – nauczycielka Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, laureatka licznych nagród, żywo zaangażowana w rozwój edukacji o dziedzictwie;
- Łukasz Pogoda – Biuro Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej, odpowiedzialny za kwestie gier planszowych;
- Piotr Szlązak – nauczyciel historii i WOS-u, wieloletni praktyk i twórca wykorzystywanych w trakcie zajęć materiałów edukacyjnych;
- Sebastian Wacięga – specjalista w kwestii tworzenia, dystrybucji i rozgrywania gier, autor wielu innowacyjnych projektów gier edukacyjnych, miłośnik dziedzictwa kulturowego.
Komisja konkursowa przyznała dwa pierwsze miejsca oraz jedno wyróżnienie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie i nadesłane projekty!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie i nadesłane projekty!
I MIEJSCE (a) – „Zainwestuj w dziedzictwo”, autorki: Agata Dąbrowska, Justyna Dominiak
Jurorzy dostrzegli unikatowość gry w następujących kwestiach:
- gra podejmuje tematykę lokalnego dziedzictwa w taki sposób, że może być ona wykorzystywana w wielu miejscowościach,
- fabuła gry jest dopracowana i angażująca, gracze wcielają się w wyraziste role z miejscowości – mają zarówno swoje indywidualne cele, jak i wspólne zadanie – odbudowę zabytku,
- prototyp rozwija kompetencje w zakresie zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i opieki nad zabytkami,
- poziom trudności gry jest optymalny dla upowszechniania dziedzictwa, a zagadnienie opracowane poprawnie pod względem merytorycznym,
- szata graficzna jest przyjazna dla użytkownika i na wysokim poziomie,
- element współpracy podkreśla, że dziedzictwo kulturowe jest dobrem wspólnym, a dla jego zachowania niezbędne jest wspólne działanie,
- szereg pytań wyróżnia otwarty charakter, pozwalający na rozmowę z graczami na temat dziedzictwa, a nie tylko suche sprawdzenie ich wiedzy,
- istniejący w grze dodatkowy element lekkiej rywalizacji, wynikający z możliwości realizacji celów postaci, w którą wciela się gracz, dla starszych graczy czyni rozgrywkę bardziej emocjonującą, wprowadzając element wyścigu,
- wspólne działanie pomaga graczom zrozumieć wartość drogi prowadzącej do celu i podkreśla, że zwycięstwo łatwiej osiąga się poprzez współpracę,
- wartościowym aspektem wydaje się też brak różnego rodzaju elementów penalizujących (kar za brak lub nieprawidłową odpowiedź), co zwłaszcza w przypadku młodszych graczy sprzyja dobrej atmosferze podczas gry,
- reguły gry zostały napisane dość jasnym i przystępnym językiem,
- cały prototyp został przygotowany bardzo rzetelnie – projekt został przemyślany, czego efektem jest atrakcyjna i estetyczna szata graficzna i dobrze dobrane elementy (fizyczne komponenty) gry,
- zgłoszenie zawierało wszystkie niezbędne parametry techniczne, a także daje możliwość produkcji gry z dbałością o środowisko.
I MIEJSCE (b) – „Dziedzictwo”, autorki: Małgorzata Najder, Sylwia Bartłomiejczyk
Kapituła konkursowa podjęła decyzję o nagrodzeniu gry ze względu na:
- gra zawiera dużą dawkę opracowanej merytorycznie wiedzy o dziedzictwie,
- projekt gry zdecydowanie wyróżnia się dojrzałą i ciekawą mechaniką gry, nieopartą jedynie na sprawdzaniu wiedzy, oferującą kilka dróg do zwycięstwa,
- połączenie mechanizmów strategicznych z możliwością sprawdzenia swojej wiedzy i drobnym elementem losowym wprowadza do gry wiele emocji i dużo możliwości kombinowania – dzięki czemu nawet osoby nieposiadające zbyt dużej wiedzy na temat historii czy architektury mogą być usatysfakcjonowane rozgrywką,
- gra daje uczestnikom doskonałą szansę na poznanie zabytków z różnych zakątków Polski,
- innowacyjność gry polega na zastosowaniu kilku mechanizmów – od quizów i zagadek po kombinatorykę i elementy gry strategicznej, m.in. sposoby poruszania się po mapie, tworzenie własnych zestawów chronionych zabytków,
- przewidywalny czas gry (stała i łatwo odliczana liczba tur gry),
- projekt jest dość starannie opracowany od strony merytorycznej – wymaga co prawda pewnych zmian redakcyjnych, wyróżnia się jednak ciekawym doborem obiektów, bogatym zasobem fotografii i zwartymi opisami obiektów przedstawionych na kartach,
- prototyp został rzetelnie przygotowany, a proponowane elementy (komponenty) gry są ładnie opracowane, w związku z czym projekt łatwo można przygotować do produkcji.
Wyróżnienie – „Zabytkogranie”, autorki: Joanna Tomczak, Justyna Obrzut, Sonia Dimitrowa
Jurorzy zdecydowali się wypunktować przesądzające o wyróżnieniu gry kwestie:
- najbardziej atrakcyjnym elementem projektu są prezentacje polskich miast, do zbierania których gra zachęca swoją mechaniką,
- zawarte w grze zabytki zostały dobrze opracowane od strony merytorycznej,
- gra wyróżnia się atrakcyjnością i estetyką projektu, zawiera ciekawe elementy w technice druku 3D i porządnie przygotowaną dokumentację techniczną,
- projekt stosuję tradycyjną, sprawdzoną i poprawnie działającą mechanikę o niskiej barierze wejścia.