Nasze dziedzictwo kulturowe
Scenariusz lekcji dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych o okrywaniu lokalnego dziedzictwa.
Scenariusz przeznaczony na dwie godziny zajęć lekcyjnych.
Wśród metod nauczania znalazł się pokaz, „mapa myśli”, „słowa – klucze“, „burza mózgów”, metoda heurezy, metoda gry dydaktycznej, dyskusja dydaktyczna, zajęcia praktyczne (zajęcia w pracowni komputerowej).
Po lekcji uczeń:
· rozumie znaczenie dziedzictwa kulturowego,
· zna i wskazuje przykłady dziedzictwa kulturowego w swojej miejscowości/swoim regionie,
lokalizuje je na mapie,
· samodzielnie dociera do informacji, wykorzystując źródła tradycyjne i cyfrowe,
· wzbogaca wiedzę o swojej miejscowości i jej zabytkach,
· współpracuje z innymi uczniami – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich,
· kształci umiejętność pracy w grupie,
· ma poczucie związku z tradycją narodową i dziedzictwem kultury,
· staje się świadomym odbiorcą kultury,
· umie korzystać z mapy turystycznej miejscowości (odczytuje oznaczenia na mapie, wyznacza
szlaki poruszania się).
Po lekcji uczeń:
· rozumie znaczenie dziedzictwa kulturowego,
· zna i wskazuje przykłady dziedzictwa kulturowego w swojej miejscowości/swoim regionie,
lokalizuje je na mapie,
· samodzielnie dociera do informacji, wykorzystując źródła tradycyjne i cyfrowe,
· wzbogaca wiedzę o swojej miejscowości i jej zabytkach,
· współpracuje z innymi uczniami – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich,
· kształci umiejętność pracy w grupie,
· ma poczucie związku z tradycją narodową i dziedzictwem kultury,
· staje się świadomym odbiorcą kultury,
· umie korzystać z mapy turystycznej miejscowości (odczytuje oznaczenia na mapie, wyznacza
szlaki poruszania się).
Praca została wyróżniona w organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa konkursie na opracowanie materiałów edukacyjnych dla szkół w zakresie dziedzictwa kulturowego. Konkurs miał na celu zwiększyć efektywność systemu upowszechniania wiedzy o dziedzictwie oraz kreować w młodym pokoleniu przekonanie o konieczności zachowania zabytków poprzez tworzenie użytecznych i nowoczesnych materiałów dydaktycznych. Przedmiotem konkursu było opracowanie projektu materiałów edukacyjnych mających na celu upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie, przeznaczonych do wykorzystania przez nauczycieli podczas zajęć dydaktycznych.