Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony edukacja.nid.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności.

OK,
zamknij!

Czym się różni ochrona zabytków od opieki nad zabytkami?

Choć pojęcia ochrona i opieka są do siebie bardzo podobne, w świecie zabytków nie powinny być stosowane wymienne - poniżej wytłumaczenie dlaczego.
Urząd Wojewódzki w Opolu, fot. E. Kalbarczyk-Klak / zabytek.pl
Urząd Wojewódzki w Opolu, fot. E. Kalbarczyk-Klak / zabytek.pl
Między tymi dwoma podobnymi pojęciami istnieje pewna różnica. Ochrona zabytków sprawowana jest przez organy administracji publicznej i polega na zapewnieniu odpowiednich warunków do zachowania, utrzymania i zagospodarowania zabytków, czyli np. na wymyśleniu dobrego prawa w tym zakresie. To także zapobieganie grożącym im niebezpieczeństwom, np. kataklizmom i kradzieżom. Polega ona również na kontrolowaniu  stanu zabytkowych obiektów oraz uwzględnianiu ich w planowaniu np. nowych dróg czy zabudowy.
Pałac Bobrów, fot. archiwum NID / zabytek.pl
Ustawa o zabytkach przewiduje następujące formy ochrony zabytków:

1. wpis do rejestru zabytków,

2. uznanie za pomnik historii,

3. utworzenie parku kulturowego,

4. wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa,

5. ustalenie form ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, linii kolejowej, o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i w zakresie lotniska użytku publicznego.

Opieka nad zabytkami jest sprawowana przez właściciela lub posiadacza i ma wymiar bardziej indywidualny; można ją porównać do obowiązków i odpowiedzialności spoczywających na rodzicach opiekujących się dzieckiem. W praktyce chodzi o zapewnienie jak najlepszych warunków do naukowego badania i dokumentowania zabytków, prowadzenie przy nich prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych, zabezpieczenie i utrzymanie w jak najlepszym stanie zabytków i ich otoczenia, odpowiednie z nich korzystanie, popularyzowanie ich i upowszechnianie wiedzy o nich.

Autor: Narodowy Instytut Dziedzictwa

Na podstawie: Katarzyna Zalasińska, Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik dobrych praktyk upowszechniania dziedzictwa i edukacji o dziedzictwie kulturowym